دیجیتال مارکتینگ

تجارت الکترونیک E-Commerce چیست؟

تفاوت تجارت الکترونیک E-commerce با تجارت اینترنتی

تجارت الکترونیک (electronic commerce) یا همان تجارت اینترنتی به معنای خرید و فروش کالاها، محصولات و یا خدمات از طریق اینترنت می باشد. و این خدمات می تواند شامل: انتقال پول، سرمایه و داده به صورت آنلاین، دریافت خدمات یا انجام تراکنش بانکی، خرید کالاهای فیزیکی از سایت‌هایی مانند: آمازون یا دیجی‌کالا، خرید پک آموزش اینترنتی و… باشد. به طور کلی می توان گفت به هر گونه مبادله‌ی خرید و انتقال پول، که مبلغ پرداختی یا واریزی آن کاملا به صورت اینترنتی انجام گردد و واسطه‌ی آن معاملات، شبکه های اینترنتی باشند را تجارت الکترونیکی یا تجارت الکترونیک گفته می‌شود.

تفاوت تجارت الکترونیک و تجارت اینترنتی

انواع تجارت الکترونیکی:

  1. B2B (تجارت به تجارت): در این روش شرکت ها باهم تجارت می کنند و مصرف کننده نهایی درگیر نمی باشد. در این صورت معاملات آنلاین فقط شامل تولید کنندگان، عمده فروشان، خرده فروشان و… می باشد.
  2. B2C (تجارت به مصرف‌کننده): در این تجارت، شرکت کالا های خود را به طور مستقیم به مصرف کننده می فروشد و مصرف کننده هم می تواند سایت خودش را نگاه کند، محصولاتش را چک کند، نظرات را بخواند و سفارش دهد و شرکت مستقیما ارسال می کند.
  3.  C2B (مصرف‌کننده به تجارت): تجارت مصرف کننده به تجارت برعکس B2C می باشد. بنابراین مصرف کننده کالا یا خدماتی را به شرکت ارائه می دهد. مثلاً یک فناوری اطلاعات که نرم افزار خود را به یک شرکت نمایش می دهد و می فروشد، بگویید. این یک تراکنش C2B خواهد بود.
  4. C2C (مصرف‌کننده به مصرف‌کننده): تجارت مصرف کننده به مصرف کننده جایی است که مصرف کنندگان باهم به طور مستقیم در تماس هستند و هیچ شرکتی دخالت ندارد. این کار به مردم کمک میکند تا کالا های خود را به یک نفر که علاقه مند می باشد بفروشند. معمولا کالا هایی مثل دوچرخه، ماشین، لوازم الکترونیکی و… می باشد.

تفاوت کسب و کار الکترونیکی و تجارت الکترویک چیست؟

بسیاری از افراد اصطلاحات “کسب‌وکار الکترونیک” و “تجارت الکترونیک” را با یکدیگر یکسان می‌دانند، اما این دو باهم تفاوت هایی دارند. تجارت الکترونیک (e-commerce) به خرید و فروش آنلاین اشاره می‌کند، در حالی که کسب‌وکار الکترونیک (e-business) شامل تمام فعالیت‌های آنلاین می‌باشد. تجارت الکترونیک را می‌توان به عنوان یک زیر مجموعه از کسب‌وکار الکترونیک به شمار آورد. تجارت الکترونیک برای مبادلات خود نیاز به اینترنت دارد، اما کسب و کار الکترونیک می‌تواند از چیزی بیشتر از اینترنت نیز استفاده کند؛ اینترانت و اکسترانت دو مورد از این راه‌های اتصال هستند. تجارت الکترونیک ، بیشتر بر روابط خارجی و بیرونی شرکت ها و افراد از طریق وب سایت ها نظارت دارد، در حالی که کسب و کار الکترونیک علاوه بر ارتباطات خارجی شرکت ها و سازمان ها، به راهکارهای درون شرکت، نهاد و یا سازمانی که در آن کار تجارت را انجام می دهیم نیز تمرکز و توجه نیز دارد.

مزایای کسب و کار الکترونیک:

  • نزدیک شدن ارتباطات
  • کم شدن هزینه های معاملاتی و تدارکاتی
  • کم شدن آلودگی محیط زیست، ترافیک و ازدحام
  • دستیابی به بازارهای جدید
  • کم کردن هزینه هایی مانند غذا

معایب کسب و کار الکترونیک:

  • اختلال در برنامه کاری در صورت خرابی سیستم و از دست دادن کنترل
  • مشکلات و هزینه های به روز بودن با فناوری هایی که به سرعت پیشرفت می کنند.
  • اختلال در برنامه کاری هنگام خرابی سیستم و از دست دادن کنترل

مزایای تجارت الکترونیک C2C (مصرف‌کننده به مصرف‌کننده):

  •  در 24 ساعت شبانه روز در دسترس می باشد
  • حذف دلال‌ها و واسطه ها
  • کاهش هزینه‌های معملاتی و زمان انجام کار
  • حذف محدودیت‌های مکانی و زمانی 
  • دسترسی آسان به اطلاعات لازم
  • واریز آنی مبلغ پرداختی
  • راحتی در انجام خرید
  • گزینه‌های فراوان برای انتخاب خرید
  • دسترسی آسان به نظرات دیگران
  • استفاده از تخفیف‌ها و کد‌های تخفیف در خرید‌های اینترنتی
انواع تجارت الکترونیک E-commerce

 معایب تجارت الکترونیک C2C (مصرف‌کننده به مصرف‌کننده):

  • هیچ تضمینی برای پرداخت انجام شده وجود ندارد
  • محدودیت خدمات به مشتری
  • فاصله بین سفارش و تحویل
  • نداشتن کنترل و کیفیت مصولات
  • مشکلات حمل و نقل
  • رقابت بسیار زیاد
  • احتیاج داشتن به اینترنت

نتیجه گیری :

همانطور که می دانید شکست و پیروزی در همه شغل ها وجود دارد و در این شغل هم شکست و موفقیت وجود دارد که باید به آن توجه کرد به طور مثال ما نمی توانیم مسائل 5 سال پیش را با راه حل های 2 سال بعدش انجام دهیم بنابراین سایت ها هم باید خودشان را بروز رسانی کنند تا کسب و کارشان به روز شود. تجارت الکترونیک همچنان در حال پیشرفت و به روزرسانی می باشد و نتایج بسیار زیادی در آینده از آن خواهیم دید پرداخت خود را افزایش می دهند تا مشتریان بتوانند به راحتی محصولات خود را به راحتی خریداری کنند.

طناز الماسی

طناز الماسی هستم دانشجوی ارشد رشته مدیریت بازرگانی و علاقه مند به حوزه های بازاریابی و ارز های دیجیتال و ۳ ساله که توی همین زمینه ها مشغول تولید محتوام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا